Bagaimana cara untuk kurangkan 'CPU Usage' pada 'Task Manager'?

Apa yang menyebabkan penggunaan CPU yang tinggi dan bagaimana anda boleh mengurangkannya?

Kebanyakan masa, komputer hanya menggunakan sebahagian kecil daripada kuasa CPU mereka. Malah, banyak komputer menggunakan kurang daripada 5% daripada CPU mereka majoriti masa. Apabila anda membuka aplikasi, atau fail media, penggunaan CPU akan naik atau naik mendadak buat sementara waktu. Sebaik sahaja proses CPU intensif selesai, penggunaan CPU sekali lagi perlu turun ke bawah ke tahap yang lebih rendah.

Kebanyakan aplikasi tidak akan menggunakan lebih daripada 50% daripada CPU anda untuk tempoh masa yang panjang. Walau bagaimanapun, sesetengah program dan proses sistem boleh menggunakan sehingga sejumlah besar CPU tanpa anda mengetahuinya. Ini mungkin berlaku jika program terlekat dalam 'infinite loop' atau menghadapi 'error' yang tidak dijangka. Jika anda komputer adalah menggunakan hampir 100% CPU, ia sentiasa perlu untuk membebaskan kuasa pemprosesan untuk proses yang berbeza, yang akan melambatkan komputer anda.

Dalam usaha untuk mengurangkan penggunaan CPU anda, anda perlu untuk menentukan apa program atau proses yang membebankan CPU anda. Windows sistem menyediakan cara mudah untuk melihat proses berjalan pada komputer anda.

Windows 7 Task Manager

Dalam Windows, anda boleh menggunakan Task Manager untuk melihat proses berjalan semasa. Untuk membuka Task Manager, tekan Control + Alt + Delete dan klik "Task Manager" pilihan. Ini akan membuka window di bawah.




Dalam Windows Task Manager, klik tab Process untuk melihat semua proses berjalan. Kemudian klik "CPU" header untuk menyusun proses oleh penggunaan CPU. Anda boleh memantau penggunaan CPU selama beberapa saat untuk melihat apa program yang konsisten menggunakan CPU yang paling banyak. Jika satu proses yang tidak bertanggungjawab menggunakan sejumlah besar kuasa CPU, anda boleh klik butang End Process untuk menghentikan proses. Ini akan membebaskan apa peratusan kuasa CPU proses tersebut.



Penting: Mengklik End Process akan segera menghentikan aplikasi. Oleh itu, berhati-hati tidak untuk menamatkan apa-apa program yang anda sedang menggunakan, terutamanya jika anda belum SAVE kerja anda!

No comments:

Post a Comment