Patutkah saya 'off' kan computer atau 'set' kan kepada hybernate?

Adakah saya patut mematikan komputer saya atau meletakkan ia hybernate/sleep?

Ada sedikit perdebatan untuk soalan ini, tetapi jawapan pendek kami adalah untuk meletakkan komputer untuk hybernate/sleep setiap malam atau bila-bila masa anda meninggalkan komputer anda jika lebih daripada 15 minit. Jika anda tidak akan menggunakan komputer untuk lebih daripada satu hari (seperti meninggalkan ia untuk hujung minggu), ia adalah yang terbaik untuk menghidupkan komputer off.

Idle 15 minit hingga 24 jam: Sleep
Idle 24 jam atau lebih: Shut Down



Apabila komputer yang berada dalam "sleep" atau mod "standby", ia hampir tidak menggunakan tenaga, jadi perbezaan antara membiarkan ia Sleep semalaman atau Shut down pada waktu malam boleh diabaikan. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai komputer riba berjalan atas caj bateri, perbezaan boleh menjadi ketara. Kami mendapati bahawa hayat bateri komputer riba saya hanya bertahan kira-kira 5 - 6 hari dalam mod Sleep, tetapi boleh bertahan selama beberapa minggu jika komputer dimatikan. Oleh itu, jika anda tidak akan menggunakan komputer riba anda untuk lebih daripada beberapa jam dan tidak mempunyai bekalan elektrik, ia adalah yang terbaik untuk mematikan komputer anda.

Cara yang paling penting untuk menjimatkan tenaga adalah untuk tidak meninggalkan komputer ON apabila anda tidak menggunakannya. Kami mencadangkan set untuk Sleep secara automatik jika ia terbiar selama 15 minit dan skrin saya malap selepas 5 minit. Dengan cara ini, anda tahu bahawa sanda tidak akan sengaja meninggalkan komputer ON untuk tempoh masa yang panjang. Adalah baik juga untuk set kan komputer untuk Sleep secara manual jika anda tahu anda akan mengambil rehat selama lebih daripada 15 minit.

Akhir sekali, jika anda meletakkan komputer anda untuk Sleep setiap malam dan hampir tidak pernah OFF, ia mungkin baik untuk sekurang-kurangnya restart semula komputer setiap beberapa minggu. Ini boleh membantu meningkatkan prestasi jika terdapat errant processes yang sia-sia memakan RAM atau CPU usage.

No comments:

Post a Comment