Bits vs Bytes ?

Apakah perbezaan di antara bit dan byte?


Bits dan Bytes adalah kedua-duanya unit ukuran data. Walau bagaimanapun, keduanya biasanya digunakan dalam dua konteks yang berbeza.

Bit, kilobit (Kbps), dan megabit (Mbps) adalah yang paling sering digunakan untuk mengukur kelajuan pemindahan data. Ini boleh merujuk kepada berapa cepat anda memuat turun fail, atau kelajuan sambungan Internet anda. Sebagai contoh, jika anda memuat turun fail pada modem kabel, kelajuan muat turun anda mungkin 240Kbps. Ini adalah lebih cepat daripada modem dial-up, yang pada maksimum pada kadar 56kbps.


Byte pula, digunakan untuk mengukur penyimpanan data. Sebagai contoh, CD memegang 700MB (megabytes) data dan hard disk yang boleh menyimpan 500GB (gigabytes). Perbezaan penting yang lain adalah bahawa byte mengandungi 8 bit data. Oleh itu, turun 240Kbps hanya memindahkan 30kb data sesaat. Walau bagaimanapun, kilobyte sesaat tidaklah biasanya digunakan sebagai kilobit sesaat untuk mengukur kelajuan pemindahan data. Padahal, menggunakan kilobit sesaat (Kbps) tidaklah sebenarnya membuatkan connection anda 8 kali lebih cepat.


Ia adalah penting untuk mengetahui bahawa byte singkatan dengan huruf B besar, di mana sebagai bit menggunakan huruf b kecil. Oleh itu, Mbps adalah megabit sesaat, dan MBps adalah megabyte sesaat. Jadi 8Mbps adalah sama dengan 1MBps.


Mbps = megabit per second
MBps = megabyte  per second

No comments:

Post a Comment