Perbezaan antara Bluetooth dan infrared?

Apakah perbezaan di antara Bluetooth dan teknologi infrared?

Teknologi infrared adalah apa yang kebanyakan alat kawalan jauh TV digunakan. Jarak isyarat inframerah berbeza-beza berdasarkan kekuatan signal, tetapi biasanya kurang daripada 50 kaki untuk peralatan elektronik di rumah. Bagi memastikan isyarat infrared untuk dikesan, mesti ada garis langsung antara pemancar (remote control) dan penerima (TV). Jika terdapat dinding atau objek besar yang menghalang, isyarat tidak akan melaluinya.



Manakala Bluetooth pula, menggunakan frekuensi radio, yang membolehkan penghantaran signal melalui dinding dan objek lain. Biasanya jarak standard peranti Kelas 3 Bluetooth adalah kira-kira 30 kaki, ini menjadikan ia sesuai untuk menghubung PDA dengan komputer, menggunakan alat wireless dengar telefon bimbit, dan membolehkan alat Hands-free telefon bimbit di dalam kereta yang mempunyai fungsi Bluetooth. Oleh kerana teknologi Bluetooth adalah berdasarkan standard frekuensi 2.4 GHz, peranti Bluetooth yang berbeza biasanya boleh berkomunikasi antara satu sama lain, tidak kira pengilang. Kebanyakan peranti infrared hanya berfungsi dengan alat pasangan khasnya.



Walaupun Bluetooth adalah baik dalam menggantikan inframerah dalam banyak bidang, akan tetapi teknologi itu tidaklah digunakan untuk rangkaian wireless. Sebaliknya, teknologi Wi-Fi, yang mempunyai rangkaian yang lebih besar dan broadband yang lebih tinggi daripada Bluetooth, dijadikan rangkaian untuk teknologi wireless yang lebih meluas.

No comments:

Post a Comment